Friday, July 13, 2012

Kisahku Umrah 2012 Part 1

Assalammualaikum.. readers. Alhamdulillah tahun ni impian nak mengerjakan umrah tercapai. Semua dengan izin dari Allah yang esa. Di murahkan rezeki, di beri kesihatan yang baik, di beri masa dan peluang dan di bukakan hati untuk lebih mendekatiNYA. Kata orang aku beruntung muda-muda lagi dah dapat ke sana. YA.. alhamdulillah. InsyaAllah semua akan berpeluang sampai ke sana juga. Ade sesetengahnya di uji dengan banyak duit tapi sayang hati tak terbuka nak ke sana, ade juga sesetengahnya teringin ke sana tapi di uji dengan kekurangan wang ringgit. Kata ustaz sewaktu sessi kursus umrah yang bawa rombongan kami ni. Kita semua telah dijemput oleh DIA untuk pergi rumahNYA. Masa tu air mata tibe-tibe mengalir. Alhamdulillah, DIA mendengar doa-doa dan niat aku ke sana.


Sebelum ni tak pernah terfikir pulak nak buat Umrah. Last year ex majikan aku ade company travel yang bawa orang-orang pi wat Umrah. Jadi masa bulan puasa makin rancak lah travel Umrah dia. Setiap kali jemaah umrah nak berangkat, boss akan buat majlis berbuka puasa, solat hajat dan bacaan yassin dekat rumah dia. so, aku join je lah. Dalam masa beberapa kali menghadiri majlis tu, dalam hati tibe-tibe terdetik. 

'Urm.. bestnye kalau dapat join. Tengok Kaabah, sembahyang dekat masjidil haram, Masjid Nabawi'

Then, x lame lepas tu, tangan yg suke menggatal ni pun post lah status dekat FB.

' Teringinnya nak g umrah '
then beberapa orang rakan memberi komen yg positif. Lagi membara niat..


Bila aku balik kampung. Aku pernah cakap kat mak
' Mak, teringinnya nak g Umrah'. dengan niat mak faham niat suci aku ni :). Mak pun cakap

 'Awak ade duit gi lah'. mak senyum-senyum kat aku. 
urmmm. 5k, 6k.. mane aku nak cekau duit banyak macam tu. belum lagi belanje dekat sana. So, cerita tu habis kat situ. 

Tak berapa lama lepas tu.. cuti Maal hijrah. Bulan bape ye last year? Aku tak berapa ingat. Aku baring-baring atas sofa borak-borak kosong dengan Ma sambil tengok cerita di bawah




Ye cerita ni.. 'Alangkah bagus aku jadi macam wardina.. di beri hidayah, InsyaAllah iman dan semangat yg teguh'. Last scene ni dia ade buat kat satu masjid.. tak sure masjid ape. tapi cantik sangat. aku cakap kat mak

'Mak cantiknye masjid tu..' then mak jawab.

'Mak memang nak pergi pun....'

??????? aku blurrrr. ' Gi mane?'

' Gi masjid tu la.. '

'Masjid tu kat mana?'

'Bukan masjidil haram ke tu?'

'Tak tahu.. mak nak gi mekah ke?'

Mak senyum.... 'awak nak ikut tak..'

'Nak laaaa !' ... I LOVE U MAMA !


 sambung Part 2.. Dugaan sebelum bertolak.

No comments: