Friday, June 28, 2013

Tanda-tanda demam chicken pox dan petua

Assalammualaikum makhluk Allah sekalian alam semesta. Semoga yang baca entry ni sihat cepat dari chicken pox anda :)

Dengar tajuk pun macam x best kan? Oh! itulah realitinya.

Orang selalu sangkakan yang chicken pox itu ialah demam campak dan demam campak itu ialah chicken pox. Walhal, keduanya ialah dua penyakit yang berbeza.

Demam Cacar is Chicken Pox 
Demam campak is Measles @ rubeola

Semua orang akan diserang chicken pox and measles ke?

Ya! chicken pox semua orang tak kira baby, budak, orang muda, tua semuanya akan dialami sekali seumur hidup dan tak mustahil boleh diserang dua kali..bergantung pada sistem imun masing-masing. So, jaga-jaga... hahaha. Measles pula. boleh dicegah melalui suntikan rubella.

Boleh berjangkit tak?

Ya, both of it boleh berjangkit dan boleh merebak dari seorang kepada seorang.

Apa beza measles and chicken pox?

Measles selalunya akan mengalami gejala jangkitan pada saluran pernafasan and naik ruam merah pada badan. Chicken pox pula, demam and timbul ruam peluh macam cacar air tu. Ish! geram je nak picit. Sebabnya, gatal yang amat!

Cukup terang tak explanation tadi? Dah macam Doktor! oh! poyo je.

Tak ada apa pun nak cakap cuma nak cite sikit pasal last 2 weeks aku di serang chicken pox. Macam tak boleh terima kenyataan.

Cz, first aku membayangkan chicken pox tu akan jadikan badan and muka aku akan penuh dengan parut-parut bekas chicken pox tu and di tambah lagi terpaksa berpantang segala macam itu dan ini. Kalau boleh tak nak lah kan, sebabnya lagi 6bulan aku nak naik pelamin, sedihlah kalau muka penuh dengan segala macam yang aku tak nak!

*****************************Flashback*************************

Fine, Isnin aku rasa penat and tak larat. Rasa nak MC and tak ada mood hari tu. Tapi, aku kuatkan semangat juga. Maybe penat sebab x cukup rehat, 2hari busy g kursus kahwin. Isnin tu, aku mengajar macam biasa and siap manja-manja lagi dengan student aku yang baru lepas kena Pox!

Selasa, Aku start demam, sakit tekak and still rasa penat, lenguh-lenguh badan.

Rabu, aku still demam and ade 2biji merah timbul kat pipi. Aku ingatkan jerawat, tp..bila tekan tak rase sakit. Petang, aku dah rasa lain macam kat pipi, dah naik macam cacar air and ade satu kat telinga, gatal! aku garu and pecah. Aku ambil keputusan pi klinik, cek. Tapi, malangnya.. doktor cakap skin infection. Jerawat katanya, so die bg ubat jerawat. Maybe aku termasuk 'Pusat rawatan kecantikan'. Tak sampai satu jam, badan and muka naik habis bintik and berair! Gatal masya Allah.

Khamis, bangun tidur..muka bengkak. Bila pegang muka menggerutu. Ya Allah.. teruknya 'skin infection'. Tak boleh MC hari ni, terpaksa kerja cz ade trip dengan students. Tak boleh nak excuse ya. No mood! but still ok, cz demam dah kebah.




Kat atas hari khamis, first pox naik gila-gila kat muka. Ade school trip and x boleh excuse. Malu gila and aku terpaksa cover pakai mask... oh!! worst.


Beberapa hari sebelum diserang. 


and selepas beberapa hari. Diserang Pox pox -_-
Day 2nd and 3rd


Aku pantang gila-gila.:

No kicap
No ayam
Makanan bergoreng/berminyak
Tak goreng apa-apa or tak masuk dapur kalau orang tengah masak
Semua benda warna hitam and coklat aku tak makan. Psiko gila, bila makan takut parut jadi hitam. hahaha.

Yang aku makan cuma:

Makan yang rebus-rebus and bakar sahaja
Nasi
Buah
Air kelapa / air masak

Aku x ada buat petua tradisonal pun. Tapi, kawan-kawan aku ada suggest beberapa petua.

1. Bila pox dah kering. kisar beras, daun cermai. Bancuh, pakai macam bedak sejuk
2. Rendam beras dalam sejam and then kisar dengan daun kari. Tepek macam bedak sejuk.
3. Kisar jagung and sapukan pada seluruh tempat yang ada parut. Jagungkan sumber Vit E. Vit E boleh hilangkan parut.
4. Make sure, jangan kena air hujan. Nanti parut kekal sampai tua. Sakit-sakit duk rumah jelah, x payah keluar pun. ok :)

Petua Moden dari aku:

1. Bila dah kering and ade parut tu, p farmasi and cari Pure Vitamin E. Rajin-rajinlah makan supplement or  sapu krim ape yg patut ok. Aku pun x start lagi mencari. Tapi, sekarang just pakai krim Collagen Vitamin E saje. Soon, maybe try Aura White or produk sumber dr Vit E..hahaha.
2. Ikut la psiko aku ni. Semua benda warna gelap, janganlah makan ye. hahaha
3. Jangan cuci muka. Risau pecah, habis merebak lagi teruk satu muka. Tak payah mekap. Pakai je losyen calamine yang doktor bagi ok.
4. Pergi berubat kampung. Jumpa Ustaz or orang berkenaan untuk minta air penawar. Syukur Alhamdulillah, kat kampung aku ade Mak Cik yang boleh berubat. Mandi and minum air penawar yang dia bagi. 

Ingat! semuanya cuma, dengan izin Allah..yang penting.. Usaha dan tawakal :)



'Cekepok' oh! she means it 'Chicken Pox'. It's ok Makcik. :)



anddd..............



Setelah 2 minggu..saya hari ini..


See.. pimple scars + pox scars.. But, Alhamdulillah, still under control and tak seteruk yang aku bayangkan..


My advices:
Tak semua doktor tu dapat bezakan 'jerawat' dengan 'pox'.. so, beware!!! hahahaha.



2 comments:

Musz said...

As salam Cik Adik. Terima kasih share info. Abg pun baru je kena . Abg redha jer. Tapi kulit adik berubah cantik pakai apa losyen ek

Unknown said...

WSLM... TAK PAKAI LOSYEN APE PUN. CUMA MASA KENE TU MEMANG X PAKAI PENCUCI MUKA AND BEDAK. LEPAS TU, MAKAN MEMANG PANTANG BETUL.. ALHAMDULILLAH, XDE TINGGAL BEKAS POX KT MUKA..