Monday, July 6, 2009

Cerpen -mia ezora-

Sudah hampir 4tahun mia kenal dgn ziqh,dorg masih berkawan,masih menyayangi satu sama lainn love each other,sama seperti dulu.macam-macam mia buat untuk si buah jantung hatinya,sanggup buat apa saja demi cinta..bilea aku tgk mia,dia mcm org bodoh pun ada..setiap hari tanda kelendar berapa hari dah kenal n bape hari x jmp dgn si mamat poyo tu.bg aku mia bknlah x cantik,comel,cute lg tu..cuma dy agak garang je dgn lelaki,suka sgt melenting.boleh aku katakan dia boleh dpt lelaki yg lebih baik dr si ziqh tu.bkn xde org nak kat dia,tp..aku tgk dia tu je yg jual mahal,katenye kene setia baru dibalas setia.dia xnk kne hukum karma.mia seorang gadis yg cukup sederhana,manje n kadang2 mengada pn ada.seorang yg sgt bersungguh2 kalau dpt sesuatu tugasan,mia cepat tension,serabot n agak menggelabah,dia ckp dy kne dptkn markah asaiment tinggi tuk back up final dy nnti.aku tgk setiap mlm,bermula dr pukul 8,mia akan start msj dgn ziqh...kdg2 dia ceria,kdg2 dy moody smp mkn pn x lalu,semua tu gara2 si ziqh x bls msj dy.aku tgk mia bknlah sorg pmpn yg da matang,ziqh x bls msj pn da menangis,ziqh tdo pn dy mrh apa lg klau ziqh lmbt bls msj..mia xkn kasi ziqh berhenti msg dgn dy slagi dia x tdo,klau ziqh da ngantuk peraturannya setiap mlm mst kol sblm tdo,klau tdk mia mst mrh2,merajuk n mst akn kol ziqh smp dy angkat..

Pnh suatu hari aku cuma tinggal berdua saje dgn mia,mia xcited sgt hri tu cz ziqh ckp nk dtg,da dkt kol7 ziqh x kol pn,mia hantar msj kt ziqh,ziqh ckp x jadi dtg,mia mengamuk sgt,dy marah sgt,menangis2 dgn ziqh,tp...ziqh x pujuk pn mia baleq,kesian aku tgk mia.tp,keesokan hari,ziqh dtg n pujuk mia.ziqh ny bkn laki yg pandai pujuk2 ny.aku tahu,mst mia da byk mkn hati dgn dy,aku kagum tgk ketabahan mia.anyway happen with relationship dorg,aku tgk mia ttp bljar,dy ckp kalau' aku kehilangan ziqh,aku akan pastikan aku lebih berjaya dr dy.'hari demi hari,aku tgk hbgn mia dgn ziqh mkin hambar,mia pn dah x tahan dgn sikap ziqh yg acuh x acuh sje dgn dy.tp..aku tahu tiap mlm mia mst menangis,aku tahu mia mmg terlalu cintakan ziqh,ziqh pn same cuma dy x amik ksah pasal mia.mia x tahan,n dy pulangkan cincin emas pemberian ziqh.tamatlah sudah derita mia..tamat ke??slpas saat tu aku tgk mia x seceria dahulu,dah x byk ckp,dy selalu menangis ble tgk genting,dy ckp genting tmpat cinta dy dan ziqh.

Last sem study,ade sorg lecturer admire iaitu en zaqwan pd mia,hati mia waktu tak terbuka lagi,dy masih syg pd ziqh.tp..slpas mia tgk kesungguhan en zaqwan ,mia sudi kuwa dinner bersama.hari demi hari,aku tgk mia da semakin gembira,terpancar kembali keserian wajah mia.tp..aku tahu jauh di sudut hati mia,mia masih menunggu ziqh,buktinya setiap hari dia akan catat kt kelendar berapa hari dorg kenal,bape hari dorg x jumpa n bpe hari dah mia tamatkan hubungan mereka.aku tahu cinta mia terlalu dlm...aku tahu walaupun mia dah tukar no telefon,dy sebenarnya masih mengaharapkan ziqh hubunginya,walau dgn apa cara sekalipun mia ttp inginkan ziqh,tp..mia xnk tunjuk terhegeh2 pd ziqh dah.

Alhamdulillah,slm 7sem mia brd di UNiSEL,mia mdpt kptsn yg cemerlang.slps mdpt diploma,mia dpt tawaran melanjutkan pelajaran di UPSI dlm bidang pengajian bhs melayu.sblm sambung blaja,en zaqwan menghantar rombongan meminang kpd keluarga mia.berat hati mia..mia x cintakan en zaqwan,dia hanya mengagumi insan itu sbg seorang cikgu dan seorang abg sje.tp...mia akur akan kehendak illahi,kalau zaqwan jodohnya dia akan terima dgn hati terbuka,cuba menyintai insan itu dan melupakan ziqh.

Satu tahun mengikat tali pertunangan,en zaqwan menyatakan hasratnya utk jdikan mia sbg permaisuri hidupnya,mia semakin buntu,mia tension,serabot,krn sehingga hari itu dia masih tdk boleh lupakan ziqh.setiap hari mia berdoa agar tetapkan hatinya menyintai insan baru itu.suatu hari,mia dpt pgln telefon dr no yg dy kenali,tp..dah buang dr memori telefonnya,'ziqh....'aku tgk mia menangis,hampir 2tahun dy x dgr suara insan yg amat dicintainya....ziqh meminta maaf,katenye dy cuba dptkan nombor mia,tp...xdpt2,slm 2thn tu jgklah ziqh ubah diri dy menjadi seorg yg lebih prihatin dan kumpul duit tuk berkahwin dgn mia.air mata mia xhenti2 mengalir,aku kesat dan kesat lg air matanya,ziqh nyatakan hasrat untuk masuk meminang mia n berjanji akan jage mia utk seumur hidup.mia diam,x berkata apa2,yg kedengaran hny esakan tangisan mia.tiba2...terdengar paulan kompang...'mia,pengantin lelaki dah sampai,jom kita pergi'..aku kesat lagi air mata mia..mia mula bersuara 'ziqh..i really love u..so much!but...jodoh kita bkn bersama..cinta yg kita miliki dulu bkn milik kita,hari ini hari perkahwinan aku...moga kau bahagia dgn cara dn hidup kau,maafkan aku...'....mia terus mematikan talian.aku lihat dy tunduk dan menarik nafas sedalam-dalamnya,x lama slps tu dia pandang muka aku dan tersenyum,'jom..suami aku dah tunggu.'..mia melangkah dgn hati yg cukup tenang....hari itu menjadi hari yg terlalu bersejarah buat mia.kerana hari itu genap 7tahun perkenalan mia bersama ziqh,hari dimana mia dpt mendengar suara cinta hatinya dan hari dimana dia menjadi seorang isteri kpd zaqwan utk slamanya,dan yg plg aku kagumi dgn mia dia korbankan seluruh jiwa raganya dgn meninggalkan ziqh demi insan yg amat2 menyintai dirinya....

Kata mia..'kita tidak semestinya mendapatkan cinta kita,cinta x semestinya milik kita selamanya,cintailah orang yg menyintai kita,kerana dia adalah yg terbaik utk kita,x salah korbankan cinta dan perasaan demi seseorang yg x kita cintai,tp..kita tahu dia bisa membahagiakan kita utk selamanya..' MIA EZORA.

No comments: