Tuesday, August 11, 2009

kehidupan dan kematian.....



Kehidupan dan kematian
Ya Allah, takutnya aku untuk meneruskan kehidupan yang akan datang…moga semua baik-baik dan aku kuat dalam mengharungi pelbagai cabaran dan dugaan yg mendatang.kehidupan ini terlalu singkat buat kita, sebab bile2 mase je nyawa kita boleh di ambil oleh maha pencipta..kita sebagai hamba kat dunia ni kena la selalu ingat akan kematian . Kita tidak selalu bernasib baik. Cuba bayangkan kalau kita meninggal dalam keadaan yg tak sempat bertaubat? Nau’zubillah..jauhkanlah semua tu..sepanjang shada cuti ny, shada byk melihat,membaca dan mendengar mengenai kematian..macam mana caranya malaikat izrail itu mencabut nyawa manusia..pada jumaat yg lepas 7.ogos.09, mase tu bdk2 sek baru balik dr sek, tiba2 shada dgr bny ambulans, tersentap jantung shada, ada xcident ke??.ptg tu, lpas mak balik bace yassin umah jiran,aku nak keluar jalan2 dengan fendi,tibe2 mak aku ckp "awak nak ke kaluar ke?aku pun jwb la,’a,ah..nak g umah fendi jp’..mak aku pun ckp, x taw ke td tengahari budak2 balik sekolah ade xcdent dkt simpang luwa tu? Abangnye meninggal kakinye tercabut, adiknye 50/50 kaki hancur.. Ya Allah, buntang mate aku dgr cte mak aku, kaki tercabut?..pas dgr cte tu, aku x jd la kuwa, tkut la jgk ape2 jd.

Malam tu aku teringat cerita kawan aku pasal arwah kawan dy, meninggal xcident dgn pakwe die, dua-dua mabuk, pas clubbing kowt.. Ya Allah, meninggal dalam keadaan macam tu, sedihnye..sehari selepas kejadian xcident tu, ade sorang lagi telah kembali ke rahmatullah, mak cik ny mak aku baru tego ary khamis ary tu 6.ogos.09, dia pergi pekan sari awal betul..aku ngan mak tengah siram bunga kt laman rumah. n x sangka plak hari sabtu 8.ogos.09 mak cik tu meninggal, tp…mak aku cte mak cik tu meninggal dalam keadaan yg baik n tenang sangat, mak cik tu meninggal mase tgh bace yassin kt rumah kawan dia..moga mak cik tu di tempatkan di kalangan umat yg solehah..

Tulah, kalau kita bercerita pasal kehidupan dan kematian itu, memang tiada yg mustahil, kalau Tuhan nak cabut nyawa kita bile2 mase pun dia boleh ambil.ade orang yg meninggal dalam keadaan yg senang sekali, ade yg meninggal dalam keadaan yg amat menyakitkan dan ade juga yg Tuhan turunkan ujian dengan pelbagai penyakit yg amat dasyat…sebab itulah, solat itu wajib, kita tak tahu bile mase nyawa kita kan di tarik, kalau kita solat setiap kali waktu solat paling kurang kalau Tuhan nak tarik nyawa kita lepas tu kita dah sempat mengucap kalimah Syahadah pada tahyat terakhir solat kita, kita da sempat memohon ampun dosa2 kita pada Dia..Ya Allah, kau cucurilah rahmat ke atas roh-roh hambamu yg telah meninggal dunia. Kawan-kawan, shada harap, kita sama2 akan fikirkan apa yg terbaik untuk hidup dan mati kita…

p/s: kawan shada sorg daa pergi mengahadap illahi...moge dy tenang di sana..

No comments: